Mal Proff med ny netthandelsløsning

Skal gjøre det enklere for kunden å handle på nett. 

Olaf Nykrem, prosjektleder for netthandel i Malorama, har hatt full oversikt over den nye nettløsningen siden starten av planleggingsfasen på nyåret i fjor. Han sier det er knyttet store forventninger til lanseringen.  

- Vi både håper og tror at kundene kommer til å se stor nytteverdi i den nye netthandelen. Vi har blant annet brukt mye tid på at siden skal være så brukervennlig som mulig, da vi er opptatt av at det skal være enkelt å navigere seg frem. Vi fikk veldig god respons på pilotprosjektet, så det lover godt.  

”En atferdsendring” 

Men å få kundene til å bli mer eller mindre heldigitale, er ikke gjort i en håndvending. Nykrem er forberedt på at det vil ta tid før alle tar i bruk den nye nettløsningen.  

- Til tross for gode tilbakemeldinger, så vet vi at bransjen står ovenfor en stor atferdsendring. Å bestille varer på nett er helt nytt for mange av kundene, og det kan bli en utfordring å få folk til å begynne å bruke løsningen. Når det er sagt, så vil det være helt nytt for oss også. 

Men for å følge med i fremtiden, må man bli med i gamet. Derfor har også Malorama innsett at de må bruke mye tid på å informere både ansatte og kunder om det nye systemet i tiden som kommer.  

Mange fordeler 

Den nye nettløsningen, laget av Inmeta, byr på mange klare fordeler. Foruten det selvfølgelige at kunden enkelt kan klikke seg frem til- og kjøpe varer på nett, vil det også være med på å effektivisere hverdagen til brukerne.  

- Den største fordelen for kunden, er at de kan bestille varene de trenger i forkant og hente de ferdig pakket i butikk. Målet er at kunden skal kunne få varene sine innen to timer fra bestilling. De kan også bestille utenom butikkens åpningstider, altså kvelden før, og hente de på morgenen når de er på vei ut til jobb. Dette vil de spare mye tid på, forklarer Nykrem. 

Også butikkene vil nyte godt av løsningen.  

- Det er en stor fordel for oss å få kundene inn på en effektiv kanal som fungerer godt. Når kundene bestiller varer på forhånd på nett, så kan vi også planlegge varebeholdningen vår bedre. Vi vet hva som skal plukkes og gjøres, og vi kan bemanne deretter. Alt i alt handler det om å frigjøre mer tid og kapasitet til de ansatte, og få en bedre effektivisering og organisering av hverdagen deres. 

Alle kunder som ønsker å ta i bruk den nye løsningen får egen brukerprofil, hvor de blant annet kan administrere egne prosjekter og legge til andre ansatte.  

Flere planer på blokka 

Den nye nettløsningen vil vise hele grunnsortimentet fra første dag.

- Det er fordi alle butikker skal ha grunnsortimentet på lager, og fordi vi er opptatt av å gjøre det enklest mulig for både oss og kunden akkurat nå. Så vil vi jobbe for å utvide vareutvalget etter hvert, sier Nykrem.

Etter at netthandelen er lansert og basisfunksjonene fungerer knirkefritt vil det komme mange nye funksjoner.

Det nevnes funksjoner i fleng, men noen eksempler er utkjøring av varer, søk på fargekoder, elektronisk kundekort, osv.

Vi vil snakke med kundene våre og fokusere på de tingene somde mener er viktigst. Vi ønsker først og fremst å lage løsningen for våre kunder og ikke for oss, avslutter Nykrem.

Logg innFavoritter
Bli kunde
KampanjeButikkerAktueltKompetanse