Tester nye kundetjenester i Kristiansand

Mal Proff Kristiansand er pilotbutikk for to nye servicetilbud – døgnåpen henteboks og varelevering med elbil. Begge prosjektene er utviklet etter innspill fra kundene, som ønsket seg mer fleksible løsninger.

– Vi har lyttet til kundene våre og ønsker å gjøre hverdagen deres enklere, sier Jørn Hansen, produkt- og konseptsjef i Mal Proff.

Kristiansand ble valgt som pilotby fordi markedet her er både stort og konkurranseutsatt.

– Flere av kundene våre jobber på tider av døgnet som ikke alltid passer med butikkens åpningstider, og mange ønsket seg også enklere leveringsløsninger. Med disse to tiltakene kan vi tilby både fleksibilitet og en enklere hverdag for kundene, sier Hansen.

Døgnåpen henteboks

Henteboksen ble satt ut ved butikken i Kristiansand før sommeren, og responsen har vært svært god. Boksen rommer alt fra små bestillinger til større leveranser, opptil en hel pall.

– Kundene er positive. Flere sier det er en stor fordel å kunne hente varer på kveldstid eller i helgene, forteller butikksjef Viesna K. Chau.

Kundene bestiller som vanlig i nettbutikken, velger henteboks og får en SMS med hentekode.

– Vi legger ut varene så lenge bestillingen kommer i arbeidstiden, forteller Chau.

Key account manager Tony Lund Tjelle forteller at løsningen allerede brukes av flere kunder og mener henteboksen er et eksempel på hvordan Mal Proff tenker fremover.

– Det fungerer som bare det og vi får mange positive tilbakemeldinger. Vi må jo være litt foroverlente. Kundene i dag har dårligere tid og større krav til fleksibilitet, og da gjelder det å være på ballen.

Miljøvennlig levering

Det andre tiltaket som testes ut i Kristiansand, er varelevering med elbil. Den nye bilen kom på veien i august og kjører ut varer til kunder hver formiddag.

– Dette er en tjeneste kundene virkelig har ønsket seg. I stedet for at maleren må legge fra seg penselen og kjøre til butikken, leverer vi varene direkte til byggeplassen, forteller Chau og legger til at tilbudet allerede har fått mange faste brukere.

– Det koster 300 kroner per levering, og flere har oppdaget at de sparer både tid og penger på å få varene levert. For mange håndverksbedrifter lønner det seg jo når timelønnen er høyere enn leveringskostnaden, forteller han.

Lyttet til kundene

For Mal Proff handler begge testprosjektene om å forenkle hverdagen for kundene, og å gjøre det på en bærekraftig måte.

– Vi følger Mestergruppens grønne retning. Når vi først innfører varelevering, skal det selvfølgelig være miljøvennlig. Det er vinn-vinn for både kunden og miljøet, sier Jørn Hansen.

Han understreker at både henteboksen og elbilen fortsatt er i testfase.

– Vi skal se hvordan de brukes, og hvor godt vi klarer å levere på forventningene. Bransjen endrer seg raskt, og det som var godt nok i går, er ikke nødvendigvis godt nok i morgen. Derfor er vi opptatt av å prøve ut løsninger som faktisk hjelper kundene våre i arbeidshverdagen.