På jobb for Ålesunds nye møteplass

Kjøpesenteret Amfi Moa i Ålesund er utvidet med 35.000 kvadratmeter og er nå Norges største arealmessig. Ullevål Malermesterforretning har gjort en formidabel innsats med malerpenslene.

Torsdag 1. november var Olav Thon og Ålesund- ordfører Eva Vinje Aurdal med på å klippe snoren under en høytidelig åpning av nye Amfi Moa. Det Thon-eide senteret har 30 nye butikker, seks nye spisesteder, nytt Odeon kinosenter med tre VIP-saler og bibliotek.

- Vi har lagt vekt på at kjøpesentrene våre skal være flotte og gi kundene mer enn en handel. Det skal være en naturlig møteplass, sa Olav Thon til Sunnmørsposten under åpningen.

Senteret vil ta en sentral posisjon som naturlig møteplass når Ålesund vokser som by i fremtiden. Utvidelsen av et kjøpesenter til å bli Norges største arealmessig krevde naturlig nok en kraftinnsats av flere kompetente firmaer. Den største bidragsyteren på maler- og gulvarbeidene var uten tvil Ullevål Malermesterforretning AS avdeling Ålesund. Da det stod på som “verst” måtte firmaet trå til med 30 mann for å få jobben gjort.

Regional dugnad


I anledning åpningen av det nye senteret tok vi prat med avdelingsleder Knut Tore J. Moltu ved Ullevål Malermesterforretning.

- Vi er veldig stolte av prosjektet. Ved åpningen gikk jeg rundt og var ganske stolt av arbeidet som er blitt gjort, sier han.

Første arbeidsdag på prosjektet var 4. oktober 2017.

- Vi har jobbet på dette prosjektet i ett år og én måned. Totalt har vi brukt 12 årsverk på prosjektet. Men jeg vil gjerne få frem at vi ikke er alene om å ha utført alt av malerarbeid. Jeg opplever at veldig mange lokalbedrifter i Ålesund-regionen har bidratt til prosjektet på sitt vis, ved hjelp av lokale malermestere og snekkere som er blitt leid inn, tilføyer avdelingslederen.

Mer jobb gjenstår i 2019

Kjøpesenterbygget består av fem etasjer, hvorav de tre nederste er tilegnet kjøp og salg, mens de to øverste blir kontorlokaler. Ullevål malermesterforretning har vært involvert i begge delene. Arbeidet i kjøpesenterdelen ble ferdig til åpningen 1. november, men fremdeles gjenstår mye jobb i andre deler av bygningen.

- Det vi primært har utført her er maling, gulvbelegg, tepper og flis. Vi begynte å sprøytemale kjellerne til hvite og lyse arealer. Så startet vi på arbeidet i 5. etasje og deretter alle butikkene. Vi har levert flis og maling til Sa Brura, Jordbærpikene og Frederik & Louisa, og i resterende butikker har vi lagt vinylstab og vinylbelegg generelt. Av malearbeid har vi sprøytet alle himlinger og alle skjørt i fellesarealene og veggene i butikkene, forteller Moltu.

Når det gjelder gjenstående arbeid er det ulike deler av bygget som ikke er overlevert enda. Disse skal utføres på vårparten i 2019 for Ullevål Malermesterforretnings del, og inneholder blant annet kontorlokaler i 4. og 5. etg, i tillegg til ulike leietakere i sørfløyen.

- Arbeidet som skal utføres her defineres først når alle leietakere har bestilt arbeidet, så her kan det bli mye forskjellig. Det ventes flere spennende leietakere på Amfi Moa, og vi ser frem til å utføre arbeidet som gjenstår, sier Moltu.

Alle mann til pumpene!

Moltu kan fortelle om et prosjekt som har blitt godt gjennomført, men legger ikke skjul på at det ble noen tøffe tak underveis. De to største utfordringene var tidspress og temperatursvingninger.

- Jevnt over fra vi startet og til august i år har vi hatt 7-9 mann på prosjektet, men de to siste månedene var vi oppe i 30 mann på jobb per dag. Det siste som ble gjort var å male piler i parkeringskjelleren, én time før åpningen, sier Moltu, som også kan fortelle om en utfordrende, men god byggeplass.

- Alle prosjekter, uansett størrelse og omfang byr på utfordringer, og dette prosjektet er intet unntak. Vi er mange som skal få jobben gjort, og det kommer endringer og tillegg underveis som må behandles raskt. Til tider har også lav temperatur og økt tørketid jobbet mot oss. Men sammen med Consto, andre faggrupper og hjelp utenfra har vi løst utfordringene, runder Moltu av.

Forfatter: Susanne Delbæk

Logg innFavoritter
Bli kunde
KampanjeButikkerAktueltKompetanse