Haralds Hjørne: Limgiganten Casco fyller 90 år

Styrke og innovasjon i over 90 år! I 2018 feiret limgiganten Casco 90-års jubileum. Et tilbakeblikk på nesten hundre år med industrihistorie tar oss med på en fascinerende tidsreise i innovasjonens ånd.

Casco er en ledende leverandør av kjemisk-tekniske løsninger for bygg og industri. Siden oppstarten i Stockholm i 1928 har selskapet utviklet et komplett system av produkter innen lim, sparkel, fuge- og tetningsmasse for å kunne møte ethvert behov hos dagens håndverkere og entreprenører.

  

Historien om Casco er ikke bare industrihistorie, men et fascinerende blikk inn i samfunnets historie og utvikling de siste 90 årene. Lars Amundsen, nevø av polfarer Roald Amundsen, etablerte firmaet i 1928 sammen med forretningsmannen Marcus Wallenberg, som et agentur for Argentinas største kaseinprodusent.

En reise i innovasjon

Amundsen ønsket at selskapets logo skulle gjenspeile produktets egenskaper. Derfor lot han seg inspirere av vitenskapens store eksperimenter. Den velkjente Casco-logoen med sine to hester stammer fra et vitenskapelig eksperiment med de såkalte “magdeburgske kuler”, gjennomført på 1650-tallet av den tyske oppfinneren Otto von Guericke i byen Magdeburg. Han pumpet luften ut av to halvkuler av kobber, slipt for å passe akkurat til hverandre, slik at det oppstod et vakuum i hulommet. Vakuumet var så kraftig at selv ikke åtte hester som dro fra hver sin side kunne skille dem. Casco-logoen symboliserer derfor styrke, i form av sterke produkter og løsninger, og en sterk partner. Nettopp denne styrken er kjernen i Cascos produktutvikling: Evnen til å motstå belastninger, slitasje og ikke minst tidens tann.

Oppdagelsesreiser i blodet

Amundsen hadde i 1911 lagt ut på en en lang reise til Argentina, hvor han studerte produksjonen av kasein-basert lim og oppdaget av stoffet egnet seg godt som bindemiddel i lim til Sveriges raskt voksende finér- og montasjeindustri.

  

Den første produksjonen av kaseinbasert lim startet opp i New York i 1929 på lisens fra «Casein Company of America», som navnet Casco er en forkortelse av. I 1935 etablerte Amundsen et norsk firma, Norcasco, som det første året holdt til på selveste Karl Johan. Norcasco hadde hovedkvarter og fabrikk i Maridalsveien 161 på Sagene.

På 40-tallet produserte Casco mange nye produkter til bok- og avisproduksjon, papir- og emballasjeindustri, skoindustri og håndverksbransjen. Utover 50-tallet etablerte Casco seg som et av norgeshistoriens sterkeste merkevarer. I 1950 var det cirka 30 ansatte hos Norcasco, under ledelse av Rolf A. Kirkerud. I 1965 var kapasiteten sprengt. Etter at Oppegård kommune stilte en attraktiv eiendom til rådighet, flyttet virksomheten til Kolbotn.

Skolelim, oransje emballasje og Casco RX

I Cascos lange rekke av produkter er det særlig tre klassikere som har festet seg i nordmenns hukommelse som bærere av en nærmest ikonisk status. I 1953 ble trelimet Cascol lansert. Mange husker den karakteristiske oransje flasken med Cascol fra barndommen. Emballasjen ble lansert på 70-tallet og kom i flittig bruk på skolesløyden og hjemme i verktøyhylla.

«Casco RX Original lim» for hjem og kontor ble først lansert på små flasker med pensel i 1943. Produktet, som var basert på Revertex, ble oppfunnet av Martin Bjurvald, den gang kjent som «Dr X». Han utviklet limet under krigen, som en splint-beskyttelse av vindusglass. I etterkrigstiden fikk RX-limet klassiskerstatus i de tusen hjem, som førstevalget for juleverksted, montering av fotoalbum og alt mulig annet som involverte liming av papir, papp, tre og lær. Tubens innebygde limsparkel gjorde jobben lettere for store og små. «Casco Skolelim» kom mot slutten av 60-tallet og har fulgt mange nordmenn fra første skoledag. I dag finnes ikke lenger Nor-Casco, men Casco Industrilim lever videre som del av Akzo Nobel Coatings, produsent av Nordsjö Maling.

    

Forfatter: Elin Kvandal

Logg innFavoritter
Bli kunde
KampanjeButikkerAktueltKompetanse