Brannmaling med Tesla-finish

Ingenting blir overlatt til tilfeldighetene når Teslas nye gigantanlegg i Drammen skal brannmales.

– Dette er et utfordrende prosjekt med stort fokus på detaljer. Finishen må jo stå i stil til bilene som skal stilles ut her snart, sier daglig leder Mathias Vedvik i malerfirmaet Pronex.

Det nye Teslasenteret i Kobbervikdalen sør for Drammen skal stå ferdig allerede i første kvartal 2024, og Vedviks malere er nå i full sving med å brannmale alt eksponert stål.

– Brannmaling er egentlig ikke så komplisert, men det krever litt erfaring med disse produktene, og så er man selvsagt avhengig av gode beregninger på hvor mye mengde maling som må til, forteller Vedvik.

tesla-malproff.jpg

Nestor innen passiv brannsikring

Beregningene som trengs til jobben, er Vedvik veldig glad for å få hjelp til av sin faste samarbeidspartner Mal Proff.

– Jeg bruker Mal Proff til 95 prosent av alt jeg kjøper inn, fordi de er så flinke til å følge oss opp. Og når det kommer til brannmaling er vi helt avhengig av dem for å få hjelp med de tekniske beregningene våre, sier Vedvik.

Hjelpen får han av den tidligere muremesteren Jan Ragnar Folvik. Sertifisert innen branntetting og brannmaling, og med over 30-års erfaring i bransjen, har Folvik blitt en nestor hos Mal Proff innen passiv brannsikring. Eller bygningsmessig brannsikring som han selv liker å kalle det.

– Passiv brannsikring høres jo ut som noe som skjer av seg selv, men det gjør det jo ikke. Brannsikring stiller krav til pre- sisjon i både beregning og utførelse for at det skal fungere, og det er dessverre mye slurv der ute, sier Folvik, som synes det er veldig givende å kunne bistå kunder som Pronex med sine beregninger.

Tesla Mal Proff.png

Les også: Graco malingssprøyte slo an på TikTok

Vannbasert brannmaling SC803

Folvik mener brannmaling har fått et ufortjent dårlig rykte hos en del arkitekter og konsulenter, som oppfat-ter det som et stygt produkt med en ujevn og nuppede finish.

– Brannmaling skal jo egentlig se ut som en hvilken som helst annen overflatebehandling, men det skjer jo mye rart der ute, og fokuset synes noen ganger bare å være å få det på kjapt og billig, forteller Folvik.

At det er mye ulik praksis rundt utførelsen av brannmaling, er også noe Mathias Vedvik kjenner seg igjen i.

– Det er mange som griser noe voldsomt med disse produktene. Det nytter ikke å testsprøyte brannmaling rett på veggen for eksempel, og det er lett å etterlate spor etter sprøyteslanger og ruller. Da blir det nesten umulig å få et godt resultat etterpå, forteller Vedvik.

Jørn Huusko fra Tremco, leverandøreren av den vannbaserte brannmalingen SC803 som Vedvik bruker på Teslabygget, mener prosjektet er et godt eksempel på hva som er mulig å få til gjennom godt samarbeid.

– Vi møtte denne kunden på et roadshow Mal Proff arrangerte i fjor, og har hatt gleden av å få kurse dem opp i brannmaling. Nå er de veldig proffe på det, og Teslabygget er jo et utstillingsvindu for hvor elegant brannmaling kan løses, sier Huusko, som også skryter av det gode samarbeidet med Folvik og Mal Proff, som strekker seg enda lenger tilbake.

pronex-tesla.jpg

Les også: Mal Proffs coatingavdeling er flyttet fra Oslo til Fredrikstad for å få større plass

Desto tynnere stålet er, desto mer brannmaling må til

Folvik tror behovet for brannmaling bare vil øke fremover.

– Det er jo en trend nå hvor mange forsøker å tyne stålmengden ned til et minimum på nye bygg. Sannsynligvis uten å tenke på at desto tynnere stålet er, desto mer brannmaling må til for å brannsikre det. Så det man vinner økonomisk på redusert stål får man jo tilbake i en enorm mengde brannmaling. Og så må den jo legges på av noen som kan det, for å få et pent resultat, sier Folvik.

For Huusko og Tremco er økt behov for brannmaling ingen dårlig nyhet, men Huusko er opptatt av at altfor få malerfirmaer har kompetansen til å løse brannsikringsoppdragene i dag.

– Brannmaling er et produkt som mange flere burde få øynene opp for. Det er ingen grunn til at dette er noe stort sett bare spesialfirmaene leverer i dag. Med vår samar- beidsmodell med Mal Proff kan malerfirmaene få hjelp til alt fra be- faring og beregning til oppfølging. Vi kurser veldig gjerne flere opp i dette, sier han.

I Kobbervikdalen er det vanskelig å få øye på brannmalingen som påføres Teslabygget. Akkurat slik det skal være.

– Det er egentlig ingen kunst å få dette fint, men da bør jobben settes ut til noen proffe malere med litt erfaring med disse produktene, sier Vedvik.

Les mer i siste utgave av Proffmagasinet.