Håndverksfirma sparer tusener på innkjøp av ny elvarebil

Stadig flere håndverkere går for helelektriske varebiler. Håndverksteknikk AS er en av mange som har gått til innkjøp av en splitter ny elvarebil fra Citröen.

elvarebil_malproff.jpg

På bildet: F.v: Thom Hansen fra Håndverksteknikk AS er godt fornøyd med sin splitter nye helektriske varebil fra Citroën Jumpy. I midten er kompanjong og bror, Pål Hansen, og til høyre selger Frank Langedal Strand.

Når femten varebiler skal kjøre til og fra oppdrag, hente og frakte varer ut og inn av Oslo og rundt i distriktene hver eneste dag, ja da koster det penger. Drivstoff, bompasseringer og parkeringskostnader utgjør tilsammen altfor store beløp per måned til at firmaet Håndverksteknikk AS ser lønnsomheten i å fortsette med fossilbiler.

Derfor har de nå gått til innkjøp av firmaets første helelektriske elvarebil: Citroën ë-Jumpy.

– Så lenge elbiler har de godene de har i dag, så må vi dra nytte av det, sier Thom Hansen, som sammen med sin bror, Pål Hansen, eier og driver Håndverksteknikk AS. 

Firmaet holder til på Alnabru rett utenfor Oslo og teller 18 ansatte, hvor flere av de ansatte bor 4-5 mil utenfor sentrum.

­­– Det blir 10 mil hver dag per ansatt bare til og fra jobben. I tillegg kommer den kjøringen man har i arbeidstiden. Elvarebil er kanskje litt dyrere i anskaffelse, men til gjengjeld er driftskostnadene langt hyggeligere enn på fossilbiler, sier Hansen.

Les også: Mal Proff Maskinservice - med fokus på vedlikehold og service på malersprøyter

God rekkevidde var avgjørende

Hansen sier de lenge har vurdert helelektriske elvarebiler i stedet for fossilbiler, men at de ikke har hatt tilfredsstillende rekkevidde. Frem til nå.

– De første elvarebilene hadde en rekkevidde som bare gikk noen få mil, og det holder ikke for oss som skal frakte store, tunge varer og som kjører mye. Men rekkevidden har jo økt betraktelig bare de siste par årene, og den nye vi har kjøpt nå går over 30 mil før vi trenger å tenke på lading, forteller Thom Hansen, og tilføyer:

– Det er heller ikke feil å si at vi ønsker å være mer miljøbevisste. Sånn sett er den nye bilen rene kinderegget, både med tanke på miljø og driftskostander.

Næringsselger hos mobile Oslo, Frank Strand, sier rekkevidden på 33 er reell, men at det vil, som alle andre elbiler, variere noe ut ifra faktorer som nyttelast, kjøreforhold og kjøremåte.

– God rekkevidde er avgjørende for mange, og nettopp derfor har nok også Citroën ë-Jumpy blitt et så populært valg for håndverkere. Og skulle du ha behov for lading, så kan den lades til 80 prosent på en snau halvtime.

Les også: Rendyrket Mal Proff på Hamar - To helt nye butikker vegg-i-vegg

Kåret til Årets Varebil 2021

Citroën ë-Jumpy kom til Norge rett før jul i fjor og har ifølge Strand solgt over all forventning. Den nye modellen er helt lik den tradisjonelle varebilen fra Citroën.

– Citroën ë-Jumpy L3, som er den elvarebilen Thom og Håndverksteknikk AS har valgt, har en totallengde på 530 cm. Lasterommet tar 6,6 kubikk og du kan faktisk få lister på opptil 4 meter inni bilen, og en håndverker kan fint få plass til store gipsplater.

Også den noe mindre versjonen, Citroën ë-Jumpy L2, er romslig.

– L2 har en standardlengde på 495 cm lang og har lastekapasitet på 5,3 kubikk. For mange holder det helt fint, sier Strand.

Så populær har elvarebilen blitt, at kunder som helst vil kjøpe allerede i dag, må finne seg i å vente.

– Jeg har daglige telefoner fra kunder som vil kjøpe, men nå har vi såpass stor pågang at det er noen måneders ventetid. Så det kan være lurt å planlegge litt frem i tid om du ønsker å gå til innkjøp av en elvarebil nå, tipser Strand.

Og Thom Hansen er klar i sin sak:

– Det er ingen tvil om at det blir elvarebil som står for tur neste gang også. Jeg tror nok neppe vil kommer til å gå tilbake til fossilbiler igjen, konstaterer han. 

elvarebil_malproff_2.jpg

På bildet: Stadig flere håndverkere for øynene opp for elvarebil. Citroën Jumpy er kåret til «Årets Varebil» og rekkevidden på 33 mil er god nok for de fleste. Bilen er like romslig som en tradisjonell varebil, og det skal kun ta 30 minutter å lade batteriet til 80 prosent.

Ny helektrisk Berlingo på trappene

Frank Strand kan også røpe nyheten om at Citroën Berlingo kommer som helelektrisk over sommeren.

– De aller fleste av mine håndverkerkunder har Berlingo, så trenger du en litt mindre varebil, så er denne et godt valg. Men for levering på senhøsten, så må man begynne å planlegge for bestilling allerede nå, for denne bilen kommer til å bli veldig populær! tipser han, og tilføyer at det bare er å ta kontakt ved spørsmål.

Tips! Visste du at du kan få støtte på elvarebilkjøp fra Enova? Virksomheter kan få inntil 50 000 kroner i støtte fra Enova ved kjøp av elektrisk varebil. Til nå er 19 770 elvarebiler fått støtte fra enova. Se enova.no for mer info. 

Du kan lese om flere spennende prosjekter i Proffmagasinet.

 

Logg innFavoritter
Bli kunde
KampanjeButikkerAktueltKompetanse