7 tonn vinyl til resirkulering

Tarkett AS og Mal Proff har signerte en landsdekkende ReStart-avtale for resirkulering. I 2020 ble det samlet inn over 7 tonn vinyl til resirkulering.

Etter at Mal Proff ble med i ReStart-programmet til Tarkett i fjor, har samtlige av Mal Proffs utsalgssteder fått utplassert bur hvor kundene kan levere kapp og svinn fra vinyl – helt gratis. Det har vist seg å bli en vinn-vinn situasjon for alle parter.

Gjennom ReStart-programmet til Tarkett plasseres det ut bur eller grønne retursekker hos aktører som er med i innsamlingsavtalen. Hos Mal Proffs butikker er det plassert ut bur hvor kundene kan levere kapp og svinn fra vinyl, som de ellers hadde måttet dra til et deponi for å kvitte seg med.

Til nå har Mal Proff samlet inn over 7 tonn med vinylgulv, hvor bare Bergen alene sendte tilbake hele 1,7 tonn. Driftssjef hos Mal Proff, Arild Godal, sier det er gledelig å se at stadig flere kunder benytter seg av gjenvinningsløsningen.

tarkett_vinyl_4.jpg

– Vi ser at håndverkerne bruker returordningen flittig, noe som selvsagt er veldig bra. Det er fint å se at håndverkerne er så miljøbevisste.

Siden ReStart-programmet er et såpass nytt konsept for Mal Proff, er Godal positivt overrasket at de har klart å samle inn så mye avfall på relativt kort tid.

– Vi har hatt fokus på å få plassert ut bur i alle av Mal Proffs 17 butikker, for å gjøre løsningen mest mulig tilgjengelig for håndverkerne, sier han, og opplyser at det kun er kapp og svinn fra vinylgulv levert av Tarkett som kan legges i burene.

Les også: Mal Proff Maskinservice - med fokus på vedlikehold og service på malersprøyter

Stort fokus på bærekraft og miljø

Arild Godal forteller at Mal Proff har et stort og økende fokus på bærekraft og miljø.

– Vi satser fullt og helt på å bli bedre og mer bevisste på miljø, og fremover skal vi ha full oversikt over all plast, papp og restavfall i alle våre butikker.

ReStart avtalen med Tarkett er et stort og viktig skritt i riktig retning, og i løpet av 2021 skal alle avdelingene til Mal Proff være Miljøtårnsertifisert.

– Det er en omfattende prosess som også butikksjefene må engasjere seg i. Det er mange store bedrifter som er Miljøtårnsertifisert i dag, og det er en positiv ting for håndverkeren å vite at også butikkene våre er sertifisert. Dette er et særdeles viktig fokus for oss nå, sier Godal.

tarkett_vinyl_3.jpg

Teknisk sjef hos Tarkett Norge, Espen Josten, sier de er veldig glade for at Mal Proff har blitt med i ReStart-programmet.

– De hjelper oss stort i å få samlet inn avfall ved å legge til rette for at kundene kan være med å bidra til den sirkulære omstillingen vi nå står midt oppi. Når Mal Proff er representert fra nord til sør, så er det mange steder hvor kundene kan levere kappet.  

Les også: Håndverksfirma sparer tusener på innkjøp av ny elvarebil

Dette skjer med avfallet

Det er liten tvil om at ReStart programmet til Tarkett er en vinn-vinn løsning for alle parter. Kundene sparer tid og penger, Tarkett får nye råvarer og miljøet blir en vinner. Ifølge Tarkett spares atmosfæren for 2 kilo CO2 utslipp for hver kilo gjenvunnet vinyl.

– Alt avfall som blir samlet inn via ReStart blir sendt til Ronneby i Sverige hvor det blir sortert og resirkulert. Vinylgulv som ikke er homogene blir sendt videre anlegget vårt i Luxenburg, hvor det males opp og går inn i produksjon av baksider av nye gulv, forteller Josten.

tarkett_vinyl_2.jpg

Fra 2018 til 2020 har Tarkett mer enn doblet innsamlingen. I 2018 fikk de tilbake 60 tonn, mens de i 2020 hentet inn hele 129 tonn. Ifølge Tarkett ble det totalt samlet inn cirka 466 tonn installasjonsavfall gjennom programmet i 2019, hvor 75 prosent av dette gikk tilbake i produksjon av nye gulv. Dette tilsvarer cirka 116 000 kvadratmeter med gulv.

– Vi har ReStart for andre produkttyper også, som gamle teppefliser, gamle, homogene vinylgulv og linoleum. Lurer man på noe av dette, så er det bare å ta kontakt med Mal Proff eller oss, tipser Josten.

info_tarkett.jpg

Du kan lese om flere spennende prosjekter i Proffmagasinet.

Logg innFavoritter
Bli kunde
KampanjeButikkerAktueltKompetanse