Selgerjobben under pandemien
Selv om jobben som Key Account Manager fortsatt går ut på det samme, er måten å jobbe på blitt noe ganske annet enn hva selgerne har vært vant med tidligere.
Selgerne hos Mal Proff har lagt bak seg et ganske så annerledes 2020. Key Account Manager hos Mal Proff, Magne Skåningsrud, tror mange av endringene er kommet for å bli.
Grunnmuren til Mal Proffs selgere er å ta vare på kundene til enhver tid og sørge for at de er fornøyde i det lange løp. Selgerne skal se kundenes behov og gjøre de tilpasningene som trengs, samtidig som de skal opprette nye kundekontakter. Jobben krever tett og god kundedialog, med fysisk tilstedeværelse og ofte mye reisevirksomhet.
På bildet: Magne Skåningsrud, Key Account Manager i Mal Proff.
Store endringer
Men da korona brått og brutalt slo inn som en tornado over Norge i mars i fjor, ble selgerne hos Mal Proff nødt til å tenke nytt. Fysiske kundebesøk som tidligere var en viktig og prioritert del av arbeidshverdagen, ble byttet ut med digitale Teams-møter. Reisevirksomheten ble nærmest ikke eksisterende over natten. Endringene ble store og mange.
– Enhver ny kunde av oss har jo fortjent et besøk fra oss tidligere, men det erjo ikke mulig nå. Vi får ikke lenger tatt imot de nye kundenevåre slik vi ønsker, og vi får ikke lenger reist ut i butikkene for å møte butikkansatte og deres kunder der. Vi får heller ikke presentert nye varer på den samme måten som vi gjorde før, og vi kan ikke kan ta imot kunder og arrangere aktiviteter ute i butikkene, forteller Skåningsrud, som ikke legger skjul på at det har værtutfordrende.
– Det blir jo ikke helt det samme når vi ikke kan møtes fysisk, det er med andre ord en del vi ikke får gjennomført slik vi er vant med, sier han.
Les også: Mal Proff setter Arendal på kartet – åpner i to butikker
Berømmer kundene
Til tross for at utfordringene har stått i kø det siste året, opplever Skåningsrud at både kunder og ansatte har tatt utfordringene på strak arm.
– Både kundene og vi ble raskt vant med å tilpasse oss den nye situasjonen,og det hjelper veldig at vi har fantastiske kunder som både er tålmodige og forståelsesfulle, roser han, og tilføyer:
– Selv om flere av oss ikke har sett hverandre fysisk på ett år, så er det utrolig hvor mye som kan løses digitalt via mail, telefon og Teams-møter.
Kjøp varer raskt, trygt og enkelt
Av hensyn til smittevern oppfordrer Skåningsrud å handle varer via Mal Proffs netthandel, som stadig flere kunder benytter seg av.
– Handler du på nett, handler du trygt og effektivt samtidig som du bidrar til å opprettholde smittevernet på en god måte, forsikrer han.
Er du usikker på hvordan det gjøres, tilbyr Mal Proff opplæring via Teams. I tillegg har Mal Proff egne demovideoer som enkelt forklarer hvordan du oppretter bruker og hvordan du søker etter varer, dokumentasjon og fakturer, med mer.
– Vi tar gjerne et digitalt møte for de som har behov for det. Vi snakker om en 30 minutters opplæring via Teams, så er man i gang, tipser Skåningsrud.
Les også: Eksplosiv vekst i netthandelen hos Mal Proff
– Endringene har kommet for å bli
Skåningsrud tror hverdagen slik vi kjenner den, aldri vil bli den samme igjen.
– Korona har åpnet en dør som vi nok aldri kommer til å lukke igjen, da mange av smitteverntiltakene nok er kommet for å bli. Personlig tror jeg at fremtidige møter blir mer gjennomtenkt, at man tenker litt mer kritisk på det å møtes og at man vurderer om det er nødvendig å reise så mye rundt.
Men noe positivt har det også kommet ut av pandemien, mener Skåningsrud.
– Jeg synes vi har blitt mer effektive på en annen måte. For eksempel har vi i Mal Proff nå ukentlige salgsmøter på Teams, som er oftere enn vi hadde før. Det gir oss muligheten til å være mer på ballen og følge med på det som skjer, samtidig som vi holder av 30 effektive minutter for å delta på et digitalt møte i stedet for å kanskje måtte bruke timevis av arbeidsdagen på reisevei.
– Men når korona en gang er over, så er vi vel så desperate etter å møtes igjen at man finner på de rareste unnskyldningene for å kunne reise litt rundt igjen! ler han.