Mal Proff setter Arendal på kartet – Åpner i to butikker

I Arendal ligger det to Fargerike-butikker «tett i tett». Likevel ser butikkeierne det som en positiv fordel. – Vi får vist oss dobbelt så mye sammenliknet med hva en enkelt butikk får gjort.

Fargerike er Norges største fargehandel og kan skilte med 98 butikker fordelt på byer over hele landet. Men «Nordens Venezia», et tilnavn som gjerne brukes om idylliske Arendal, skiller seg markant ut fra resten. Her finner du nemlig to Fargerike-butikker der avstanden mellom inngangsdørene er på knappe 200 meter i luftlinje.

– Vi har vært Fargerike siden 1993, og vi var ikke så veldig blide da vi for litt over ti år siden fikk vite at også Kåre Christensen var sugne på å bli det samme, forteller daglig leder Børre Aanonsen til Proff magasinet.

malproff_arendal.jpg

– I begynnelsen jobbet vi litt imot planene. Men i ettertid har det vist seg at det har vært null problem og at det kanskje heller har vært positivt for begge parter. De ville jo uansett vært der og solgt samme produkter som oss, uavhengig av om vi hadde vært i Fargerike eller i en annen kjede, utdyper Aanonsen før han fortsetter:

– Nå driver vi blant annet felles markedsføring. Dermed får vi vist oss dobbelt så mye sammenliknet med hva en enkelt butikk får gjort. Samtidig er det jo heller ikke den typen butikker som utgjør våre største konkurrenter. Snarere gjelder det nye aktører innen byggevarebransjen.

Best på maling og gulv

Før butikkene ble en del av Fargerike, var det som den gang het Arendal Fargehandel AS tradisjonelt kjent for å være store på maling, mens Kåre Christensen var byens ubestridte gulvbutikk.

– Underveis er de blitt større på maling parallelt med at vi har vokst innen gulv, så dette har utjevnet seg mer med årene, mener Aanonsen.

– Nå i 2021 satser vi mer eller mindre på de samme tingene fordi vi har tilgang til samme type varer ettersom vi ligger under det samme systemet. Vi er vel fremdeles størst på salg over disk og vi satser mest på jobber ut mot private kunder kontra prosjekter, mens Fargerike Christensen blant annet satser mye mer inn mot forsikringsselskaper.

Les også: Nyhet fra Jotun - Silkematt fasade med Drygolin Color Expert

Mal Proff-samarbeid

Fargerike Arendal har et bredt vareutvalg av maling, tapet, parkett, laminat, vinyl og vegg-til-vegg-tepper, i tillegg til å tilby tjenester som fargeveiledning, interiørkonsultasjon og håndverkstjenester. Begge butikkene har inngått samarbeid med Mal Proff.

– Planen var å åpne Mal Proff i høst, men prosessen tok litt lenger tid. Vår kjernevirksomhet er Fargerike Arendal og vi har tatt inn Mal Proff som lenge har hatt veldig lyst til å etablere seg her i Arendal. Nå er vi klare til å selge, og vi ønsker å få både offentlige og bedrifter til å handle gjennom systemet, forteller Aanonsen.

Spent på resultatet

Noen hundre meter bortenfor ligger Fargerike Christensen. Siden de flyttet til Stoa i 1985, er de vokst til å bli en av Sørlandets største interiørbutikker. Håndverksavdelingen omfatter malere, gulvleggere, flisleggere og snekkere.

– Vi har et ekstremt godt utvalg og vi har mange produktgrupper - alt for gulv, parkett og laminat, tepper og solskjerming til gardiner, tapet og maling. Vi jobber dessuten mye med forsikring, så vi har rammeavtaler med så godt som alle forsikringsselskaper via Håndverksgruppen, forteller daglig leder Reidar Christensen til Proffmagasinet.

– Nå er det ikke så mange håndverksfirmaer i Arendal som utfører malearbeid. Det blir derfor spennende å se hva som blir følgene nå som vi har inngått samarbeid med Mal Proff. Vi har allerede hatt våre første kunder som følge av at de er kommet inn som et helt nytt konsept.

Les også: La ned butikken for å satse på proffmarkedet

Utfyller hverandre

Den store offisielle markeringen av samarbeidet mellom Fargerike Arendal, Fargerike Christensen og Mal Proff var planlagt for 4. januar. Grunnet korona er ting kommet litt på etterskudd, men kassene er åpnet og reklame til fasade er underveis

– Vi har laget et eget rom til Mal Proff og produkter er satt på plass, forteller Christensen.

Tony Lund Tjelle er Key Account Manager i Mal Proff og har vært involvert i prosessen som startet for to år siden og som nå altså har resultert i to butikker i Arendal. Han mener Fargerike Arendal og Fargerike Christensen utfyller hverandre.

– Det handler om å bygge stein på stein, og få opp et markedsgrunnlag som er leveverdig både for Mal Proff og for de to butikkene, Det er naturligvis tøffere når det er to butikker som operer i samme by sammenliknet med kun én. Men vi skal jobb med og se hva vi kan få til, sier Lund Tjelle før han fortsetter:

– Markedet ligger jo der, de har mye å gjøre og jeg tar det hele med stor ro. Og så er det alltid noen som liker mora mens andre foretrekker dattera, det er jo bare slik det er.

Kunder fra hele Sørlandet

Sett fra et markedssituasjonsmessig perspektiv, er det ifølge Lund Tjelle veldig fint å få på plass to butikker ettersom det er en del kunder som kommer fra Sørlandet.

– Det er en del kunder som kommer fra Kristiansand-området, og så kommer det også en del kunder fra både Skien, Drammen og Oslo. Da er det veldig fint å ha et utsalgspunkt slik vi gjør i resten av landet. Vår markedsstrategiplan er å ha flere såkalte pickup-points. Det er for å øke tilgjengeligheten dersom man vil ha flere butikker. Vi ønsker å gjøre hverdagen både enklere og lettere for kunden.

Økt bevissthet på kvalitet og svennebrev

På spørsmål om hvilke fremtidsplaner han har for butikken, svarer Børre Aanonsen i Fargerike Arendal at de har planer om å utvide og utvikle håndverksbiten ettersom de ser at markedet er sterkt økende. Deres fokus ligger på kunder og egen håndverkerbedrift.

– Den private mannen i gata er blitt langt mer villig til å benytte seg av det vi kan kalle mesterbedrifter der håndverkerne har svennebrev å vise til, som for eksempel Malermester Gundersen som er vårt eget håndverkerfirma.

– Skrur vi tiden ti til femten år tilbake i tid, så slet man med å få oppdrag privat på grunn av en del useriøse aktører. Nå er folk mer villige til å betale for kvalitet og for seriøse aktører, så det er klart at vi ser enorme muligheter på det private markedet fremover.

Hvordan vil du beskrive markedet i Arendal for tiden?

– Markedet generelt for både butikk og håndverk er veldig bra. Det er jo ingen hemmelighet at vi har fått god drahjelp av korona, såpass ærlig må vi være. Det er flere som har hatt god tid til å gjennomføre prosjekter hjemme. I tillegg har mange hatt anledning til å ta et skikkelig godt blikk på hjemmet sitt, og som følge av frigjøring av feriepenger får andre til å utføre arbeidet.

mal_proff_arendal_2.jpg

Les også: Fire år etter at han startet eget malerfirma, har han et tyvetalls ansatte og full ordrebok

Flere handler på nett

Reidar Christensen forteller at de merker at folk i større grad nå enn tidligere ser på produkter på nett før de kommer til den fysiske butikken.

– Det er ingen tvil om at det er flere i koronatid som handler på nettet, det må vi bare akseptere at vil fortsette. Men det er jo ikke veldig enkelt å for eksempel skulle velge ut farge kun basert på et bilde på en nettside. Hvis du har et godt utvalg i butikken din, så kommer folk dit for å se med egne øyne.

Han mener det ikke er noe problem at man sjekker utvalget på nett i forkant, men at hans beste råd er å handle fysisk i butikken.

– Da er det også mye enklere å diskutere dersom det skulle være noe galt. Det er utvilsomt fremdeles en god fremtid for den fysiske butikken, men du må følge veldig med i timen. Du må passe på at du har det folk ønsker i butikken og det må se fint ut – butikken kan ikke se ut som et lager, for å si det slik.

Du kan lese om flere spennende prosjekter i Proffmagasinet.

Logg inn
Bli kunde
KampanjeButikkerAktueltArrangementerDigital Demodag