La ned butikken for å satse på proffmarkedet

Meik har brukt to år på å bli det de mener er fremtidens overflatebehandler. – Vi kan håndtere kunden fra A til Å uten å være butikk, samtidig som vi viser frem alt det som en butikk har, forteller driftsleder Kenneth Andersen.

Meik er det nye navnet på det tradisjonsrike håndverksfirmaet Andersen & Harestad som ble formelt startet av Ernst Torolf Andersen og Kåre Harestad i 2008. Meik tilbyr i dag tjenester innen maling, gulv, fliser, piper og ildsteder, og tar oppdrag i Stavanger- og Sandnes-regionen, samt i hele Ryfylke.

Selve navnet spiller på det engelske verbet «make» skrevet på norsk, og som betyr å skape og lage. Dette er stikkord som ifølge driftsleder Kenneth Andersen (46) illustrerer alt de gjør både nå og i fremtiden.

– Vi er samme firma med samme motto og mennesker, men med nytt navn. Andersen & Harestad fungerer svært godt i Ryfylke der vi har vært siden 70-tallet. Men hvis vi tenker Nord-Jæren og enda større, så sier navnet fint lite. Da blir det bare langt og vanskelig, forklarer Andersen før han fortsetter:

– Det nye navnet vil gjøre at vi skiller oss ut, samtidig som vi kan bygge det som en merkevare i seg selv; I det øyeblikket du tenker at du skal ha noe gjort i huset, så kontakter du Meik.

meik_butikk_2.jpg

Meik skal være et naturlig sted å gå

Selv om det er Meik du skal tenke på når du for eksempel trenger å få behandlet fasaden, understreker Andersen at det ikke nødvendigvis betyr at de skal gjøre alt håndverket selv. Kunden trenger noen som tar telefonen, hjelp til kalkulering, en interiørkonsulent, pris, arbeidsbeskrivelse og en prosjektleder som hjelper til med å gjennomføre prosjektet.

– Da er det ikke nødvendigvis slik at jeg må ha maleren. For noen kunder er det viktigere at den rette håndverkeren utfører jobben framfor hvilket firma vedkommende kommer fra. Det er ikke meg mot røkla, understreker Andersen før han fortsetter:

– Jeg tenker at vi bygger et naturlig sted å gå til når du trenger å få noe gjort. Dersom man kun trenger interiørkonsulent eller bestemt håndverker og du ordner resten selv, så får du det her. Hele poenget er at det skal være enkelt for kunden å få hjelp, så skal vår målsetting være å hjelpe dem med det de ønsker hjelp til.

Han mener det er nok jobb til alle og han ønsker at de som ønsker å være med og gjøre noe bra, skal gjøre det i lag som kolleger og ikke som konkurrenter.

– Det ligger litt som en kjepphest for meg - det skal ikke være meg og mitt. For min del er det det som gjør at jeg synes dette er morsomt og som ligger til grunn for det jeg jobber ut ifra. Vi er bedre sammen som et lag enn hver for oss.

Les også: Fire år etter at han startet eget malerfirma, har han et tyvetalls ansatte og full ordrebok

Med bakgrunn fra musikkbransjen

Som vaskeekte malersønn har Kenneth Andersen gjennom oppveksten tilbragt en del tid med både kost og bøtte, rulle og sparkle. Samtidig stiller han med en litt annerledes yrkesbakgrunn fra en helt annen bransje.

– Det er musikk og musikkbransjen som har vært min første yrkeskarriere. I tolv år jobbet jeg med artistmanagement og drev musikkarrierer, så jeg har vært han med balltreet, forteller han med et glimt og ler hjertelig.

– Hovedartisten min var Thomas Dybdahl. Videre har jeg blant annet vært involvert på noen Kaisers Orchestra-plater og jobbet med musikere som Susanne Sundfør og Big Bang. Når man driver musikkarrierer på den måten, innebærer det i hovedsak å være prosjektleder og forretningsdriver.

I 2008 bestemte han seg for å legge Oslo-tilværelsen bak seg og flytte hjem til Jørpeland i Ryfylke. Fem år senere i 2013 kom faren med en forespørsel om å hjelpe ham med blant annet kalkulasjon i Andersen & Harestad.

– Jeg gikk inn for å hjelpe ham med å drive firma. Så ble han plutselig hjertesyk i 2013 og ble borte et år. Dermed ble det min oppgave å drive malerfirmaet. Det var det som ble min vei inn, for da måtte jeg ta et valg: Skulle jeg fortsette innen malerfaget, eller skulle jeg gjøre noe annet?

meik_butikk_4.jpg

Til kamp mot storbykonkurrentene

I 2013 var det ennå seks år til verdens lengste undersjøiske tunnel – Ryfylketunnelen – skulle åpne og gå rett fra Ryfylke opp til motorveien i Stavanger. Andersen forteller til Proffmagasinet at han tidlig innså at de måtte ta grep for å kunne håndtere den nye hverdagen og sperre for konkurransen som ville komme. Etter å ha studert hvordan andre drev forretning, ble det klart for ham at løsningen lå i å kunne tilby en totalpakke.

– Det var mange som hadde maler, gulvlegger, flislegger og butikk. Dermed begynte jeg med å utvide med gulv i 2014, så kjøpte vi en Fargerike-butikk i 2015 og begynte drive butikk. Samme år begynte vi med egen avdeling for flislegging, og i og med at vi allerede leverte en totalpakke så ble vi spurt om å begynne med ovner og peiser i tillegg. På tre år gått var vi dermed gått fra å være seks malere til å ha en komplett overflateleveranse.

I 2017 hadde de demmet opp for det som skulle skje i 2019. Det var fremdeles to år til tunnelen skulle åpne. Dermed ble neste prosjekt å etablere seg i Stavanger før firmaene fra storbyen slo seg opp i Ryfylke.

– Vi fant etter hvert lokale på Forus like ved siden av Mal Proff. Tanken min var at med Mal Proff som nærmeste nabo, så kunne de fungere som et utvidet lager for oss. Ikke lenge utvidet vi med Goa Malerservice som hadde ti malere.

meik_butikk.jpg

Nye kunder og prosjekter

Plutselig fikk de mange nye kunder og prosjekter, samtidig som selskapet var godt til stede i Stavanger med en solid arbeidsstyrke. Nå satt de med et håndverkskontor og Fargerike-butikk på Ryfylke, samt håndverksbutikk på Forus.

– Tunnelen åpnet i desember 2019 og da var vi kommet så langt at vi måtte gi den og butikken sjanse for å se om det kunne være vår kundebehandingshub for kunder i Stavanger og Sandnes. Vi landet på at det ble vanskelig, så da begynte vi å måtte ta store valg i forhold til hvordan løse fremtiden.

Andersen forteller at de måtte forsøke å se for seg hva som var deres del av bransjen og hvor de ville kunne være fem til ti år frem i tid.

– Vi landet på at en butikk ikke er en del av det.

Les også: Signalbygget Powerhouse Telemark - Utfordrende malejobb i uvante vinkler

Fremtidens overflatebehandler

De siste to årene har Meik konsentrert seg om å rigge klar til åpningen av det som de mener er fremtidens overflatebehandler.

– Vi har rett og slett satt opp et studio som er dobbelt så stort som den gamle butikken. Her viser vi alle varer fra farger og tapet til gulv, gardiner, fliser og tepper, parketter og laminater. Vi har en egen solskjermavdeling, vi har ovner, peiser og gasspeiser, forteller Andersen tydelig stolt før han fortsetter:

– Vi har rigget oss til slik at vi kan håndtere kunden fra A til Å uten å være butikk, samtidig som vi viser frem alt det som en butikk har. Det er ingen kjedetilknytning eller konsepter for et firma slik som oss. For hvis du ikke har blandingsmaskin, så får du heller ingen direkteavtale med noen. Da er det kun Mal Proff som er løsningen for at vi skal kunne handle varer.

meik_butikk_6.jpg

Mal proff som hovedpartner

Meik har måttet lage sitt eget oppsett, og da har de valgt å bruke Mal proff som sin hovedpartner innen malerfaget.

– Mal Proff er vårt varelager og der vi tar ut våre produkter til små og store malingsprosjekter ettersom vi selv ikke har noe lager. Selv har vi kuttet ut lager selv, vi bruker rett og slett Mal Proff-butikken som vårt utvidete lager. Vi la ned butikken i desember 2020, så dette er relativt fersk og det handler derfor om å drive så rasjonelt som mulig.

Les også: Slik blir du bruker av Mal Proff-netthandel

Henge med i digitaliseringen

Jeg har lest at konseptet deres er pop-up kontorer på kjøpesentre og ellers kunne jobbe fra hvor som helst. Hvorfor har dere valgt denne metoden å jobbe på?

– Vi setter opp showrommet først, så er målsettingen at vi skal være til stede der kundene er. Det kan for eksempel være at vi plutselig har et pop-up salgskontor på et kjøpesenter eller mellom McDonalds og Cutters i Stavanger sentrum. Vi må være til stede der folk befinner seg slik at det blir naturlig å ta kontakt med Meik når noe skal gjøres. Derfor må vi være på nett og vi må være tilgjengelige fremfor gjemme oss vekk.

Han forteller at de har alt på hovedkontoret, men at det ikke er sikkert kunden trenger alt.

– De trenger kanskje bare komme i kontakt med noen som kan hjelpe. De treffer oss enten på nett, mail, telefon, her på hovedkontoret eller salgskontoret. De må kunne få tak i oss på den måten de foretrekker og få snakke med noen som de kan henvende seg til under hele prosessen.

Les også: Rekordstort prosjekt for lite Vestlands-firma

Formelen bak suksessen

Omsetningsmessig har Meik gått fra cirka 7 millioner i 2012 til 47 millioner kroner i 2020. På spørsmål om hva han vil si er den store suksessformelen, innleder Kenneth Andersen med at hans jobb alltid har vært å tilrettelegge for og drive prosjektbasert.

– Prosjektet vårt er å tenke på hva som er best for de vi jobber for og hva de vil ha. I en tid hvor vi har mindre tid, hvor det er travelt og du ønsker at ting bare skal virke av seg selv, så skal det være enkelt å bruke oss. Jeg har snakket med mange byggeledere og byggefirmaer der pris alltid er et tema. Men vi kan spare dem for mellom 15 og 30 timer per prosjekt når vi håndterer alle fag.

Han mener at for et byggefirma og en byggeleder, er det essensielt at man har et kontaktpunkt for alle fag i en enebolig.

– Vi kommer med maler, gulvlegger, pipemontør og fliselegger når tømmerfirma er ferdig. Det er ett tilbud, det er én faktura og én prosjektleder som vi har til å håndtere på vegne av oss. Kunden skal sitte igjen med opplevelsen av at det skal være enklere å bruke oss enn tre-fire firmaer. Vi har fått enormt mye arbeid basert på nettopp den formelen.

meik_butikk_5.jpg

Oppussing skal være enkelt

Andersen forteller at de bruker seg selv som pilot for å konseptualisere det de holder på med. Meik jobber ut fra at oppussing skal være gjort enkelt og han gjentar at det skal være enkelt å bruke dem.

– Jeg tror at et håndverksfirma vil bli drevet slik som oss i tiden fremover. Man må henge med i digitaliseringen og levere en komplett pakke som er enkel for kunden, uavhengig om det er bedrifts- elle privatkunde, forklarer han før han fortsetter:

– Svært mange tenker negativt om det å gjøre en oppussing eller bygge noe – de ser gjerne for seg kaos og budsjettstrekk. Det er jo en prosess som involverer mange mennesker og det er potensielt mye rot som kan skje underveis. Da er det vår jobb er gjøre det så enkelt som mulig for de vi jobber for.

Du kan lese om flere spennende prosjekter i Proffmagasinet.

Logg innFavoritter
Bli kunde
KampanjeButikkerAktueltKompetanse